onsdag 23 februari 2011

Jag har fallit i kärlek

Jo, det är äkta kärlek.

Jag vet inte om det är för att jag nu begriper mer av vad de säger.
Att jag själv kan göra mig hjälpligt förstådd i elementär kommunikation.

Kanske beror det på att temperaturen plötsligt är ordentligt njutbar.

40 grader, och mer, är inte njutbart i en storstad med asfalt och bilar och avgaser och tuta och skrika och bråka.

Värmen gör att folk blir arga.
Irriterade.

Det kan också vara så att vi i stort sett är ensamma som utländska turister; i affärer, på restauranger, till och med på det nya museet vid Akropolis.

Ett tyskt gaypar på hotellet.
Några italienare som fotograferar varandra på torget Agia Irini nedanför hotellet.

Det är allt.

Inhemska turister är det däremot gott om.

De grekiska lantisarna är i stan och bland dem smälter vi väl in.
Och jag har fallit i kärlek.
Förmodligen har jag träffat Aten fler gånger än jag har träffat någon annan huvudstad i världen, utanför Sverige.

Jag har träffat Aten mitt i natten, vid sena ankomster med flyg från Sverige eller med båt från öarna.

Jag har träffat henne under stekheta eftermiddagar när luften dallrar ovanför vägbanorna och när svetten rinner där vi släpar våra väskor och ryggsäckar.


Jag har träffat henne
vid generalstrejker där vi med nöd och näppe tagit oss till flygplatsen sedan alla bussar plötsligt, och för oss turister oannonserat, slutat att gå.
Jag har sett knarkarna vid Omonia och Monastirakis tunnelbanestation, de trasiga hororna på Themistokleous och jag har en gång även lyckats bli blåst på rejält med pengar vid Ermou.

En gång såg vi en kvinna som höll på och brinna upp sedan cigaretten satt eld på hennes spraystinna hår.

Men just det kanske inte Aten specifikt kan beskyllas för.

Aten kan vara just så sorgligt och skrämmande, olidligt hett och smutsigt som bara en storstad kan vara.

Och den ekonomiska krisen har knappast gjort staden gott.
Men där.


Den där helgen i mitten av november möter jag ett helt annat Aten.


Jag möter en huvudstad som bjuder in, som är vänlig, vacker, älskvärd.
I en temperatur på 22 grader, med öppna uteserveringar och med människor som inte är irriterade.
Jag vet att knarkarna finns där, jag vet att de trasiga hororna finns där och jag vet att landet är i kris.

Men när du fallit i kärlek är det lätt att ha överseende med bristerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar